Інклюзивна освіта
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА – ВИМОГА ЧАСУ
Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в освітньому середовищі та поза його межами.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
для дітей з особливим освітніми потребами:
• Навчання дітей з особливим освітніми потребами за місцем проживання, в сімейних умовах.
• Діти з особливим освітніми потребами отримують можливість соціалізації, розвитку своїх сильних сторін і талантів, подальшої інтеграції в суспільство, отримання професії.
• Забезпечується індивідуальний підхід до кожної дитини з орієнтацією на її сильні сторони, здібності та інтереси.
• Діти з особливим освітніми потребами мають можливість отримувати додаткові спеціальні послуги у закладі, де вони навчаються.
• Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу допомагає забезпечувати асистент вчителя, який бере участь у розробленні та реалізації індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей.
для усіх дітей закладу освіти:
• Діти навчаються природно сприймати і толерантно ставитися до індивідуальних відмінностей.
• Діти навчаються налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з дітьми, які відрізняються від них.
• Діти навчаються співробітництву, взаємодопомозі, співчуттю іншим.
• Допомагаючи іншим, діти покращують власні навчальні результати.
для педагогів:
• Вчителі розвивають нові компетентності: знання, різноманітні методики навчання і розвитку дітей з особливим освітніми потребами, отримують новий досвід роботи в інклюзивному середовищі.
• Інклюзивне навчання допомагає налагодити співпрацю педагогічних працівників у закладі освіти й застосовувати командний підхід до реалізації освітнього процесу.
• Вчителі отримують методичну та консультативну допомогу від фахівців інклюзивно-ресурсного центру, ресурсних центрів підтримки інклюзивного навчання та інших ресурсів громади.
для батьків дітей з особливим освітніми потребами:
• Можливість співпраці й активного залучення до освітнього процесу дитини.
• Краще розуміння індивідуальних особливостей розвитку та потреб своєї дитини.
• Підтримка у визначенні мети індивідуальної освітньої траєкторії для своєї дитини
Організація інклюзивного навчання в закладах освіти
Вимоги до організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти визначаються відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти , затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957
Інклюзивні групи у закладах дошкільної освіти організовуються згідно з Порядком організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530
Вимоги до організації інклюзивного навчання у закладах позашкільної освіти визначаються відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 779